tisdag 26 december 2017

DIKTER AV LARS BJÖRKLUND & Hans Hartman

I julklapp fick jag av min tvillingsyster en diktbok
Som direkt slog an en ton inom mig
Då ande-meningen i orden letade sig in
och fick mig att tänka ..tänka på orden
dom som jag kände igen


På dom där som bara dyker upp ...som från ingenstans kan tyckas
men ändå är så välbekanta
som om dom ALLTID funnits där
Redo att formuleras och ta plats..när tiden är inne


Diktboken heter "Det är aldrig efteråt"
Skriven av Lars Björklund &Hans Hartman (illustratör)

Här får ni ett smakprov på några dikter..
så ni förstår vad jag menar med ande-mening

Jag vet
varför havet
är så stort
det är
alla tårar
som samlats där
(Lars Björklund)



"Jag är här
och kan inte vara
någon annan stans
än här
så är det alltid
nuet är mitt livsrum
min plats på jorden

man säger
att nuet är flyktigt
när det är tiden
som flyr
nuet
är alltid
här
(Lars Björklund)


Vishet

Vishet
är att se begränsningen
utgå från den
och överge de falska drömmarna

Mod
är att ständigt rasera
det ohållbara
och bygga nya drömmar
ur det möjliga

Styrka
är att utgå från sig själv
inse att livet aldrig
blir annorlunda
jag är jag
och marken stannar kvar
under mina fötter

Vishet
återigen
är att sammanfatta allt detta
till ett sätt att leva
begränsad
men öppen mot det obegränsade

(Lars Björklund)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar